Förproduktion

  • Edited
  • Johan Bergström
Edit page

Browserstöd

Att tillsammans med kund definiera och enas om vilka webbläsare som ska prioriteras, optimeras samt slut-testas, kan vara bra att göra i uppstart av varje projekt. Detta beslut bör tas i hänsyn till produktionens förutsättningar samt kundens användarbas. I de fall där det inte finns någon statistik/önskemål eller förutsättningar kring användare kan man utgå från dessa definitioner.

Alster utgår från två support-nivåer:

  1. A All design/layout och funktionalitet ska fungera och upplevas enligt specifikation.
  2. B Design/layout kan skilja sig från specifikation när det kommer till kosmetiska detaljer, men ska inte påverka funktionalitet.

Animationer och pixel-perfektion går i vissa fall inte att tillmötesgå, men produkten ska fungera som förväntat. Dessa webbläsare är markerade med A samt B nedan:

Support A:

  • Desktop: Edge (Win), Safari (OS X), Firefox (Win/OS X), Chrome (Win/OS X) - Senaste samt en bakåt.
  • Mobile: Safari (iOS) - Senaste version. Chrome (Android/iOS) - Senast samt en bakåt.

Support B:

  • Desktop: Edge (Win), Safari (OS X), Firefox (Win/OS X), Chrome (Win/OS X) - Två versioner bakåt
  • Mobile: Safari (iOS) - En version bakåt. Chrome (Android/iOS) - Två versioner bakåt

GDPR

Tänk på att uppstart av ett projekt tillsammans gå igenom eventuella GDPR krav. Vart driftas siten? Vart/hur lagras eventuella användardata? Behövs det lagras inom EU/Sverige. Behövs en cookie-consent, och i så fall definiera vilken data som lagras.

Användarmål

Vilka användarmål finns i projektet, och hur tillmötesgår vi dem på bästa sätt, ur ett tekniskt/implementations perspektiv. Är det mobile-first, fokus på interaktion och animation, tillgänglighet eller andra leverabler som är viktiga att känna till. Det kan vara bra att diskutera fram och konkretisera dessa mål, så att frontend-produktionen på bästa sätt implementerar och förhåller sig till detta så tidigt som möjligt in i projektet.